Durf te schrijven

Live trainingen Competence Factory

In het kort
Competence Factory leidt je op met live trainingen. De hier genoemde  trainingen zijn een hele goede praktijk gerichte aanvulling op de online cursussen van Editio. Je krijgt les op een van onze inspirerende locaties in Amsterdam, Utrecht of Rotterdam. Onze docenten zijn topspecialisten uit de praktijk van hun vakgebied en delen op deze dag(en) graag hun kennis en ervaring met jou!

Training: Design Thinking in a Day

We leven in een fantastische tijd. Een digitaal tijdperk waarin het dagelijks leven steeds comfortabeler wordt. Ook onze werkomgeving verbetert; we hebben meer zeggenschap over hoe we ons werk inrichten, en creativiteit en plezier op de werkvloer zijn tegenwoordig serieuze onderwerpen. Tegelijkertijd wordt onze omgeving steeds complexer. We hebben te maken met continue communicatie, snelle veranderingen, kritische klanten en slimme concurrenten.

When we embraced the internet we not just networked ourselves, we inadvertently also networked our problems. 

Kees Dorst, Professor Design & Innovation, Univerity of Technology Sydney

No more business as usual

Voorheen konden we volstaan met ‘engineer thinking’; bekende problemen oplossen met bestaande middelen. Een hogere omzet? Meer leads verzamelen en bestoken met emailaanbiedingen. Deze aanpak volstaat niet meer. Oude middelen leiden niet meer tot dezelfde resultaten. Daarbij zien we nieuwe, onbekende problemen en mogelijkheden. Daarom vraagt deze tijd om een nieuwe manier van denken. Denken als een designer, in plaats van als een ingenieur.

There is no more business as usual. Everything has changed, is changing and will continue to change.

Idris Mootee, auteur ‘Design thinking for strategic innovation

Wat is design thinking?

Design thinking is een innovatiemethode waarmee moderne organisaties buitengewone resultaten behalen. Klanten of eindgebruikers staan centraal en er is veel ruimte voor creativiteit. Het is een continu proces van klantwensen analyseren, problemen definiëren, ideeën genereren, protypes ontwikkelen en aannames testen. Op deze manier werkt de Design thinker een concept uit waar écht behoefte aan is.

Design thinking kent vijf stappen:

  1. Empathie. Wat zijn de angsten, frustraties, wensen en dromen van mijn klant of eindgebruiker?
  2. Definitie. Wat is nu werkelijk het probleem of de uitdaging?
  3. Ideeën. Op welke manieren kunnen we het probleem oplossen?
  4. Prototype. Hoe komt de oplossing eruit te zien?
  5. Testen. Werkt de oplossing ook echt voor de eindgebruiker?

Design thinking proces

Training Design thinking in a day

Tijdens deze training leer je in hoog tempo de Design thinking-methode toe te passen om concepten te ontwikkelen en tot leven te brengen.  Je gaat naar huis met o.a.:

  • Een stappenplan voor Design thinking
  • Interviewtechnieken
  • Brainstormtechnieken
  • Technieken om goede ideeën te identificeren en tegelijkertijd draagvlak te creëren voor de uitvoering
  • Tools om ‘quick and dirty’ apps en website te bouwen
  • Tips om snel een goede promo-video te maken
  • Veel inspirerende praktijkvoobeelden

Trainer

De training wordt gegeven door de ervaren trainer en gecertificeerd Innovation Games™ instructor Minke Havelaar. Minke helpt dagelijks grote en kleine organisaties bij het versnellen en verbeteren van innovatie door middel van creativiteit.

Design thinking

Wat leer je tijdens de cursus Design Thinking in a Day

College 1

  • Innovatieparadox
  • Left brain, right brain
  • Iedereen is een designer
  • Design thinking stappenplan

College 2

  • Stap 1 – Empathie: begrijp je klant of eindgebruiker
  • Stap 2 – Probleemdefinitie: pains en gains
  • Stap 3 – Ideeëngeneratie: nieuwe manier van brainstormen. Ideeënselectie: het beste idee identificeren
  • Stap 4 – Prototype: een idee tot leven brengen met een mock-up, 3D-print, website, video of app
  • Stap 5 – Testen: een prototype implementeren, testen en verbeteren

Voorbeeld

 

Meer informatie & inschrijven

Training: Online Storytelling

Deze training is een mooie aanvulling op de online cursus Corporate Storytelling van Editio.

Storytelling staat enorm in de belangstelling. Dat is niet zo vreemd, want verhalen zijn buitengewoon geschikt om een boodschap over te brengen en mensen met je merk, bedrijf of organisatie te verbinden.

Maar hoe vertel je een verhaal via internet? Welke kansen bieden social media en andere online platforms om je doelgroep met verhalen te bereiken en te boeien? Hoe kun je de klant centraal stellen en zelf zijn of haar verhaal laten vertellen?

De trainer Paul Veltman had goed lesmateriaal. Speelt goed in op de informatie behoefte. Met enthousiasme en vakkennis weet hij de liefde voor storytelling aanstekelijk over te dragen. Het was een groot feest op een mooie locatie in het hart van Amsterdam.

Wat leer je tijdens de cursus Online Storytelling

Deze cursus Online Storytelling begint bij de basis: de kracht en structuur van verhalen. Vervolgens kijken we uitgebreid naar storytellling op belangrijke online kanalen als websites, blogs, Facebook, Twitter en YouTube.

Ook visual storytelling via beeldplatforms als Instagram en Snapchat komt aan de orde. We analyseren best practices en natuurlijk ga je zelf ook aan de slag met een digitaal verhaal.

Verwacht een levendige en interactieve cursus vol tips en voorbeelden die je meteen kunt toepassen.

Dit zijn de onderdelen die behandeld worden tijdens de cursus Online Story telling:

  • De kracht van verhalen
  • De structuur van verhalen
  • The Hero’s Journey
  • Empowerment stories
  • Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)
  • Fanverhalen / fandoms
  • Roadmap / basisaanpak
  • Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
  • Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
  • Virale video en vloggen
  • Praktijkoefeningen: (a.) Vind je verhaal; (b.) Vertel je verhaal

Voor wie is de cursus Online Storytelling bedoeld?

Deze cursus Online Storytelling is bedoeld voor iedereen die wil leren hoe je de kracht van verhalen kunt gebruiken in een online omgeving. Je bent bijvoorbeeld marketing-, PR- of communicatieprofessional, contentmanager, redacteur, journalist, fondsenwerver, programmamaker of zelfstandig ondernemer.

Voorbeeld


Meer informatie & inschrijven

Training: Commercieel schrijven voor het web

Deze training is een goede praktijkgerichte aanvulling op de cursus Schrijven voor het Web van Editio

In de training Commercieel Schrijven leer je een commercieel sterke tekst schrijven. Krijg inzicht in wie je doelgroep is, krijg direct bruikbare handvatten over hoe je volgens het AIDA-model teksten schrijft die niet alleen op het scherm, maar ook offline zorgen voor conversie en het beoogde resultaat.

Een goed geschreven tekst zorgt niet alleen bij websites voor een prettige bezoekerservaring, je boodschap komt ook beter over bij de lezer. Het resultaat is een grotere conversie en actie van je klant of bezoeker.

Dankzij de goede aanpak van Sebastiaan heb ik een stuk meer geleerd over de dingen waar je echt op moet letten met het schrijven van SEO en Commercieel gerichte teksten. Hij gaat ook in op de praktijk en je kunt ook zelf met je eigen teksten komen die behandeld worden. Hele fijne training.

Wat leer je tijdens de cursus Commercieel Schrijven?

College 1

  • AIDA-formule en aantrekkelijk schrijven: met dit uit 1925 stammende model kunnen de deelnemers lezers in vier eenvoudige stappen aanzetten tot conversie. Belangrijk daarbij is de interactietoon: een gesprek aangaan met je lezer. En hoe maak je nou een goede call-to-action?
  • Wie is je doelgroep? Aan de hand van een lijst met kenmerken leren de deelnemers de lezer kennen en weten ze wat dat betekent voor de teksten
  • Hoe maak je een goede call to action
  • Cialdini en McGovern: professor Cialdini heeft zes basisprincipes om klanten te overtuigen. Met voorbeelden leren deelnemers hoe ze die principes kunnen vertalen naar conversiegerichte teksten. Jerry McGovern hanteert in zijn teksten carewords. Woorden waar mensen op reageren als ze op zoek zijn naar producten. Ook hiervan enkele voorbeelden en hoe die te gebruiken in wervende teksten
  • Schrijfopdracht: schrijf op basis van een bestaande tekst een nieuwe tekst met de AIDA formule en kijk waar je de interactietoon toe kunt passen. We bespreken de geschreven teksten klassikaal. Deelnemers geven feedback op elkaars teksten
  • Leesgedrag schermlezer: diverse websites met onderzoek naar leesgedrag. Eyetracking: hoe lezen schermlezers. Profiel van een beeldschermlezer
  • Eyetracking: hoe lezen schermlezers. Profiel van een beeldschermlezer

College 2

  • Communicatiedoelen
  • De content van Websites structureren
  • Tips om je zinnen goed te laten lopen. Daarmee verbeteren de deelnemers vervolgens een aantal zinnen uit teksten
  • Woordgebruik: welke woorden wel en welke niet gebruiken
  • De rol van verkoopargumenten in het beslissingsproces
  • De samenhang aanbrengen tussen vorm en inhoud
  • Het belang van de leesvolgorde en de eerste zin
  • Een gesprek aangaan met de lezer
  • Het schrijven van pakkende intro’s met acht verschillende stijlmiddelen

Voor wie is de cursus Commercieel Schrijven bedoeld?

Deze Cursus Commercieel Schrijven is bij uitstek geschikt voor iedereen die vanuit zijn of haar werk commercieel sterke, conversiegerichte teksten voor online – en offline gebruik wil leren schrijven die ook goed scoren in Google en andere zoekmachines. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan (online) marketeers, sales professionals, accountmanagers of webredacteuren.

Meer informatie & inschrijven

Training: SEO Proof schrijven voor het web

Deze cursus is een goede aanvulling op de online cursus Schrijven voor het web van Editio

In de training  SEO-proof schrijven voor het Web leer je sterke SEO teksten schrijven, die goed scoren bij zoekmachines als Google. Je krijgt ook diverse schrijfopdrachten die tijdens de training groepsgewijs behandeld worden en kan eventueel ook eigen, reeds geschreven teksten laten beoordelen.

Een goed geschreven tekst zorgt niet alleen bij websites voor een prettige bezoekerservaring, je boodschap komt ook beter over bij de lezer. Ook zorgt een goed geschreven tekst voor een betere vindbaarheid van je website bij zoekmachines als Google of Bing.

Dankzij de goede aanpak van Sebastiaan heb ik een stuk meer geleerd over de dingen waar je echt op moet letten met het schrijven van SEO en Commercieel gerichte teksten. Hij gaat ook in op de praktijk en je kunt ook zelf met je eigen teksten komen die behandeld worden. Hele fijne training.

Wat leer je tijdens de cursus SEO-proof Schrijven voor het Web

College 1

  • Hoe werkt Google?
  • Wat betekent relevantie?
  • Het belang van linkbuilding nieuwe stijl.
  • SEO – proof schrijven : presentatie over de werking van Google en tools die je kunt gebruiken om je tekst beter vindbaar te maken.
  • SEO strategie opzetten.
  • Cases: waarom zijn bepaalde sites goed vindbaar?

College 2

  • Keyword analyse maken
  • Ok, en waar laat ik deze woorden op de pagina?
  • Schrijfopdracht: optimaliseer een bestaande tekst voor Google.
  • De balans tussen leesbaarheid en vindbaarheid.
  • Welke keyword-density moet ik gebruiken?
  • Redigeertips
  • Afronding, vragen en evaluatie : mogelijkheid om zelf eigen teksten te laten beoordelen door de groep of docent.

Voor wie is de cursus SEO-proof Schrijven voor het Web bedoeld?

Deze Cursus  SEO-proof schrijven voor het Web is bij uitstek geschikt voor iedereen die vanuit zijn of haar werk  conversiegerichte teksten voor online  gebruik wil leren schrijven die ook goed scoren in Google en andere zoekmachines. Hierbij valt bijvoorbeeld te denken aan (online) marketeers, sales professionals, accountmanagers of webredacteuren.

Meer informatie & inschrijven