Schrijf, leer inspireer

Online Corporate Storytelling (blended)

Bijna niets brengt een boodschap zo krachtig over als een goed verhaal. Niet gek dus dat merken, bedrijven en organisaties storytelling inzetten om klanten te bereiken. Maar hoe vertel je een verhaal via internet, en welke kansen bieden social media en andere platforms om je doelgroep te boeien? Tijdens de blended learning cursus Online Corporate Storytelling krijg je de gereedschappen aangereikt voor het verzamelen, vormen en vertellen van verhalen die je helpen je communicatiedoelen te bereiken.

Voor wie is de cursus Online Corporate Storytelling?

De training Online Corporate Storytelling is bedoeld voor iedereen die de kracht van verhalen wil gebruiken in een online omgeving. Bijvoorbeeld redacteuren, contentmakers, programmamakers en fondseswervers. Daarnaast heeft ook iedere ZZP’er belang bij een goed online verhaal.

Wat is Corporate storytelling?

Corporate storytelling is verhalende bedrijfscommunicatie. Tijdens deze opleiding leer je storytelling toepassen op belangrijke online kanalen als websites, blogs, Facebook, Twitter en YouTube. Ook komt visual storytelling voor bijvoorbeeld Instagram aan bod. En natuurlijk ga je aan de slag met het digitale verhaal van jouw organisatie.

Wat houdt blended learning in?

Blended learning is een combinatie van online leren en live bijeenkomsten. Dit traject start met 10 weken online leren en eindigt met een live training. Editio organiseert dit blended learning traject in samenwerking met Competence Factory.

Wat kun je na de training Online corporate storytelling?

Ten eerste ben je bekend met de theorie achter een krachtig verhaal. Je kunt belang van – online- storytelling onderbouwen, en een goede kernboodschap formuleren. Verder kun je een corporate story uitwerken aan de hand van merkpersoonlijkheid, archetypes, symbolen en metaforen. Storytelling aan de hand van interviews, persberichten of een video of vlog is ook aan bod gekomen. Je begrijpt hoe je social media inzet voor storytelling. Kortom: na de cursus heb je alle kennis en tools in hadden om een krachtig online verhaal te vertellen.

Studieprogramma

Week 1 – 23 jan 2019

Om te beginnen kijken we naar het conept storytelling. Wat houdt storytelling in? En waarom is storytelling zo belangrijk?

Week 2 – 30 jan 2019

Daarna analyseren we wat een verhaal krachtig maakt aan de hand van het motorisch moment.

Week 3 – 6 feb 2019

Als derde onderzoeken we twee andere elementen van storytelling: de moraal en de heilige graal. Je leert een kernboodschap schrijven en je houdt bovendien een interview.

Week 4 – 13 feb 2019

Ieder verhaal kent een held. Wie is de held in jouw corporate story? Je ontwikkelt een karakterbeschrijving.

Week 5 – 20 feb 2019

Een sterke corporate story straalt merkpersoonlijkheid uit. Je werkt voor jouw organisatie de merkpersoonlijkheid uit en enkele archetypes.

Week 6 – 27 feb 2019

Vervolgens behandelen we krachtige stijlfiguren als metaforen en symbolen. Je schrijft een boodschap met behulp van een metafoor.

Week 7 – 6 mrt 2019

Een nieuw perspectief levert vaak en interessantere boodschap op. Je herschrijft hiertoe een persbericht vanuit een storytelling perspectief.

Week 8, 9 en 10 – 13, 20 en 27 mrt 2019

Tenslotte vertel je je complete verhaal. Je schrijft een blog, een visieverhaal, een script voor een filmpje of een verhaal voor een dienst of organisatie.

Live training – 4 apr 2019

College 1

  • De kracht van verhalen
  • De structuur van verhalen
  • The Hero’s Journey
  • Empowerment stories
  • Verhalen in de marketingmix (praktijkcases)

Live training – College 2

  • Fanverhalen / fandoms
  • Hoe gebruik je social media voor (visual) storytelling?
  • Transmedia storytelling (definitie en praktijkvoorbeelden)
  • Virale video en vloggen
  • Praktijkoefeningen: a. Vind je verhaal; b. Vertel je verhaal

Praktische informatie

Nadat je je inschrijving voltooid hebt, ontvang je een bevestiging. Vervolgens ontvang je een dag voor aanvang van je cursus de inloggegevens voor het cursussysteem. Met jouw inloggegevens krijg je toegang tot het interactieve platform. Hier is alle informatie en uitleg over de cursus te vinden. Ook kun je van hieruit berichten sturen naar je tutor. Je volgt de cursus in je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Opzet en duur van de cursus

De cursusweken lopen van woensdag tot en met dinsdagavond. Daarbij zijn er iedere week een aantal opdrachten. Je kunt hieraan werken waar en wanneer je wilt. Daarna uploadt je je opdrachten in de online leeromgeving. Ze zijn dan direct zichtbaar voor je tutor en medecursisten. Je ontvangt vervolgens feedback van de tutor en je kunt reageren op het werk van je medecursisten.

Studiemateriaal

Je ontvangt het studiemateriaal digitaal via de online leeromgeving. Je hoeft geen aanvullend studiemateriaal aan te schaffen.

Studiebelasting

De gemiddelde studiebelasting van dit traject ligt rond de drie tot vier uur per week.

Over de tutor(s)

Theo Hendriks

Theo Hendriks is in de eerste plaats storyteller en partner bij Bex*communicatie in Amsterdam. Daarnaast schreef hij in de afgelopen jaren vele corporate stories en hielp hij ondernemers, bestuurders, leiders en starters bij het vinden van hun eigen verhaal. Een verhaal waarmee ze krachtig en authentiek kunnen vertellen over hun drijfveren, ideeën en plannen, waarmee ze verandering en vernieuwing versnellen en mensen in beweging brengen.

Paulus Veltman

Paulus Veltman is een internationale keynote speaker, trainer en consultant. Hij heeft een passie voor nieuwe technologie en online media en spreekt veel over online storytelling en de beeldexplosie. Cursisten omschrijven Paulus steevast als ervaren en enthousiast. Opvallend aan een training van Paulus is zijn persoonlijke aanpak; van iedere cursist komt de specifieke praktijksituatie aan bod komt. Leuk om te weten: Paulus is de auteur van de Twittergids(de meestgebruikte Twitterhandleiding), hij blogt voor Marketingfacts, maakt ieder jaar een verre reis (meestal naar India), is gefascineerd door biologie en fervent Instagrammer (@paulusveltman).

Inschrijven Online Corporate Storytelling

Inschrijfformulier

Corporate storytelling


Persoonlijke gegevens:

Indien zakelijk:

U accepteert de algemene voorwaarden van Editio.*