Hier letten boekhandels op bij het inkopen van boeken

Heeft jouw boek het levenslicht gezien en heb je het aangemeld bij het CB, zodat het beschikbaar is voor boekhandels en bibliotheken? Dan ben je uitstekend bezig, maar vergeet niet dat het aanmelden van je boek bij het CB niet automatisch betekent dat het ook in de boekhandel zal komen te liggen. Voordat het zover is, moet je de boekhandel er nog van zien te overtuigen dat jouw boek het waard is om in te kopen. In dit artikel verklappen we je welke 11 factoren een rol spelen bij de inkoopbeslissing die boekhandels moeten nemen. Doe er je voordeel mee!

Factor 1: Reputatie auteur en uitgever

Het zal je niet verbazen dat boeken van gevestigde auteurs of gerenommeerde uitgevers sneller worden ingekocht dan boeken van debuterende of zelfpublicerende auteurs. Boekhandels proberen de risico’s die zij lopen tot een minimum te beperken en daarom zeggen zij eerder ‘ja’ tegen een boek van bijvoorbeeld Simone van der Vlugt dan tegen een boek van een (nog) onbekende naam.

Factor 2: Eigen ervaringen

Heeft een boekhandel goede ervaringen met (de boeken van) een bepaalde auteur of een prettig contact met de verkoopmedewerker van een uitgeverij? Dan is de kans groot dat hij opnieuw met deze auteur of verkoopmedewerker in zee zal gaan. Investeer dus in je relatie met de boekhandel, overdrijf je verhaal niet en doe geen beloften die je waarschijnlijk niet waar kunt maken.

Factor 3: Onderwerp en genre

Ook het onderwerp en het genre spelen een rol in de overweging van boekhandels om een boek al dan niet in te kopen. Het ene boek past nu eenmaal beter in de collectie en bij het publiek van een bepaalde boekhandel dan het andere. Heb jij een boekhandel op het oog waar je jouw boek graag zou willen terugzien? Zorg er dan voor dat je op de hoogte bent van het assortiment en de klanten van dit filiaal of deze keten.

Factor 4: Prijsstelling

Boekhandels kopen niet alleen boeken in die qua onderwerp en genre bij hun publiek passen, maar letten ook op de prijsstelling. Een boek met een verkoopprijs van € 29,95 kost in de ogen van de klanten van de Bijenkorf misschien een schijntje, maar is voor het dikwijls gehaaste publiek van AKO vermoedelijk een te grote investering. Kies daarom voor een verkoopprijs waarmee je geen gedeelte van je doelgroep uitsluit.

Factor 5: Kortingspercentage

Het kortingspercentage is voor de meeste boekhandels geen breekpunt, maar weegt wel mee in hun inkoopbeslissing. Concluderend kan worden gesteld dat zij lastig zijn over te halen met een paar procent extra korting en dat boeken uit het duurdere segment interessanter voor hen zijn, omdat zij hier meer aan overhouden.

Factor 6: Omslag

Het omslag functioneert als het visitekaartje van een boek. Het moet niet alleen aansprekend zijn voor potentiële lezers, maar moet ook de interesse van inkopers weten te wekken. Zij zien wekelijks tientallen omslagen voorbijkomen, dus sla hun advies niet blindelings in de wind en overweeg het omslag van je boek aan te passen als zij denken dat dit bevorderlijk is voor de verkopen.

Factor 7: Verwachte publiciteit

Als een krant, tijdschrift of televisieprogramma aandacht aan een boek besteedt, maakt dit het voor boekhandels interessanter om in te kopen. De kans dat het goed verkoopt, is dan namelijk groter. Vergeet hier dan ook geen melding van te maken, ook niet als je boek nu nog geen media-aandacht heeft gehad, maar dit wel is toegezegd.

Factor 8: Aanwezigheid op internet en in printmedia

Het gebeurt niet zelden dat de inkopers van boekhandels op internet en in printmedia op zoek gaan naar meer informatie over een boek. Zorg er daarom voor dat je hier vertegenwoordigd bent. Maak bijvoorbeeld een eigen website, neem deel aan conversaties op social media of stuur een gastartikel dat klaar is voor publicatie naar interessante kranten, tijdschriften en websites.

Factor 9: Verschijningsperiode

De inkopers van boekhandels proberen in te schatten of een boek geschikt is om in een bepaalde periode te verkopen. In sommige perioden, zoals tijdens de feestdagen, is er minder ruimte in de boekhandel dan anders. Inkopers zullen dan zuiniger met de beschikbare ruimte omspringen, dus houd hier rekening mee bij het bepalen van de verschijningsdatum van je boek.

Factor 10: Concurrentie van andere boeken

Als er in een bepaalde periode veel concurrentie is van boeken van bekende auteurs, bestaat de kans dat jouw boek het tegen deze boeken moet afleggen en dat boekhandels het links laten liggen. Om dat te voorkomen, kun je voorafgaand aan het bepalen van de definitieve verschijningsdatum van je boek onderzoeken welke boeken er in de door jou beoogde periode nog meer worden uitgegeven.

Factor 11: Verkoopcijfers van vorige boeken

Tot slot zijn de verkoopcijfers van eerder verschenen boeken van invloed op de inkoopbeslissing van boekhandels. Helaas heb je daar weinig invloed op.

Hopelijk heeft dit artikel je meer inzicht gegeven in de factoren die boekhandels laten meewegen bij het maken van een inkoopbeslissing. Heb je de smaak te pakken en wil je ook graag weten hoe je de boekhandel met jouw boek kunt verleiden? Lees dan verder op de website van Pumbo.

Fabianne Rijkes is als marketing- en communicatiemedewerker werkzaam bij Pumbo.nl, het grootste self-publishing platform van Nederland. Op dit platform is onlangs een boek uitgeven gids verschenen, waarin je de fijne kneepjes van het uitgeefvak leert. Deze gids is online gratis te lezen en staat boordevol tips over uitgeven.

Zo verkoop je jouw boek met het perfecte persbericht

Thema's / 7 september 2016

De uitgever, de self-publisher en de debutant

Verdieping / 12 februari 2016

Editio vindt de uitgever die bij jou past

Thema's / 24 maart 2016