Durf te schrijven

Corporate storytelling

Corporate storytelling is verhalende communicatie. Steeds meer organisaties gebruiken verhalen voor het ontwikkelen en uiteenzetten van strategieën, organisatieontwikkeling en communicatiedoeleinden. Daarbij krijgt u in deze online cursus de gereedschappen aangereikt voor het verzamelen, vormen en vertellen van verhalen die voor uw organisatie van belang zijn.

De cursus Corporate Storytelling wordt begeleid door Mieke Bouma.


Medewerkers van deze bedrijven hebben de cursus Corporate Storytelling als succesvol ervaren:

Corporate storytelling klanten

Voor wie is de cursus Corporate storytelling?

In de eerste plaats voor iedereen die wil leren de verhaalstructuur in te zetten voor communicatie, organisatieontwikkeling en strategieën.

Studieprogramma

Week 1:

Eerst kijken we naar de betekenis van storytelling. Waarom is storytelling zo belangrijk?

Week 2:

Daarna kijken we naar wat een verhaal een goed verhaal maakt. Beschrijf daarbij het motorisch moment.

Week 3:

Verder met de moraal en de heilige graal. Beschrijf hiertoe een kernboodschap en doe een interview.

Week 4:

Vervolgens kijken we naar de held van het verhaal. Maak hiertoe een karakterbeschrijving.

Week 5:

Dan gaan we verder met merkpersoonlijkheid en archetypes. Ontwikkel hiertoe een merkpersoonlijkheid met oerkarakters.

Week 6:

Daarna behandelen we metaforen en symbolen. Beschrijf hiertoe een boodschap met behulp van een metafoor.

Week 7:

Verder met perspectief. Herschrijf hiertoe een persbericht vanuit een ander perspectief.

Week 8-10:

Vertel tenslotte je verhaal: schrijf een blog, een visieverhaal , een script voor een filmpje of een verhaal voor een dienst of organisatie.

Leerdoelen

  • Allereerst maak je kennis met de basisprincipes van corporate storytelling en hoe je die in de zakelijke praktijk kunt toepassen.
  • Daarnaast leer je hoe je verhalen kunt inzetten voor een zakelijk doel.

Praktische informatie

Inloggegevens / online leerplatform

Nadat je je inschrijving voltooid hebt, ontvang je een bevestiging. Vervolgens ontvang je een dag voor aanvang van je cursus de inloggegevens voor het cursussysteem. Met jouw inloggegevens krijg je toegang tot het interactieve platform. Hier is alle informatie en uitleg over de cursus te vinden. Ook kun je van hieruit berichten kunt sturen naar je redacteur. Je volgt de cursus in je eigen tempo, waar en wanneer je wilt.

Opzet en duur van de cursus

De cursusweken lopen van woensdag tot en met dinsdagavond. Daarbij zijn er iedere week een aantal opdrachten. Je kunt hieraan werken waar en wanneer je wilt. Daarna kun je jouw opdrachten uploaden op het platform. Dan is het zichtbaar voor tutor en medecursisten. Je ontvangt feedback van de tutor en kan je reageren op het werk van jouw medecursisten.

Studiemateriaal

Omdat het een online cursus is,  hoeft geen aanvullend studiemateriaal aangeschaft te worden.

Studiebelasting

De gemiddelde studiebelasting van de proefcursus ligt rond de drie tot vier uur per week.

Aanvangsniveau

Voor alle Editio cursussen wordt uitgegaan van HBO denk- en werkniveau.

  • Beginner: Degene die niet eerder actief bezig is geweest met schrijven en geen schrijfcursussen heeft gevolgd.
  • Gevorderd: Degene die al bezig is met schrijven en/of een of meerdere schrijfcursussen heeft gevolgd.
  • Ervaren: Degene die regelmatig schrijft, een of meer schrijfcursussen heeft gevolgd en/of heeft gepubliceerd in tijdschrift of boek.

Groepsgrootte

Lesgroepen zijn nooit groter dan tien deelnemers om kleinschaligheid te waarborgen. Hierdoor heb je intensief contact met medecursisten en met jouw tutor.

Cursusduur

10 weken

Soort cursus

Online

Prijs

€1150,-

Over de tutor(s)

Mieke Bouma

Mieke Bouma is opgeleid in het theatervak, was docent aan de Theaterschool Amsterdam, evenals scenarioschrijver voor toneel-, film en televisie. Ze is tevens oprichter en hoofddocent van de Storytelling Academy en begeleidt mensen en organisaties bij het vinden, vertellen van een goed verhaal.

Zij publiceerde ook: Storytelling in 12 stappen (inmiddels achtste druk), De held in je eigen verhaal en Waarom de heks in de oven verdween.

Theo Hendriks

Theo Hendriks is in de eerste plaats storyteller en partner bij Bex*communicatie in Amsterdam. Daarnaast schreef hij in de afgelopen jaren vele corporate stories en hielp hij ondernemers, bestuurders, leiders en starters bij het vinden van hun eigen verhaal. Een verhaal waarmee ze krachtig en authentiek kunnen vertellen over hun drijfveren, ideeën en plannen, waarmee ze verandering en vernieuwing versnellen en mensen in beweging brengen. Daarmee won hij in 2010 de European Excellence Award, in de categorie Change Communication.

Meer informatie?

Neem contact met ons op om je vragen te bespreken.

Inschrijfformulier

Corporate storytelling


Persoonlijke gegevens:

Indien zakelijk:

U accepteert de algemene voorwaarden van Editio.*