In gesprek met… oud-winnaar Nelson Morus

In aanloop naar de Debutantenschrijfwedstrijd 2024 vroegen wij ons af: hoe gaat het nu met Nelson Morus, die vorig jaar de schrijfwedstrijd heeft gewonnen? In het halfjaar na zijn winst heeft Nelson grote stappen gezet en daar wilden wij meer over weten!
In dit interview krijgen we niet alleen een sneak peek in Nelsons schrijverswereld, maar ook waardevolle inzichten voor beginnende schrijvers. Wat kan je als debutant van Nelson leren?

 

Wat inspireerde je om mee te doen aan de Debutantenschrijfwedstrijd 2023?

Toen ik een paar jaar geleden proza begon te schrijven was ik erg onzeker. Ik schreef graag, maar ik wist niet of het ook goed was wat ik schreef. Mijn vrouw en vrienden beweerden van wel, maar hun meningen waren uiteraard gekleurd. Dus bedacht ik een plannetje om objectieve feedback in te winnen. In de eerste fase van dat plan zou ik proberen om een aantal schrijfwedstrijden te winnen. Via de gekende websites (Schrijverspunt, Creatief Schrijven, Schrijven Online, Hebban, Kortverhaal.info) ging ik op zoek naar wedstrijden die de moeite waard leken. Zo kwam ik onder meer uit bij de Editio Debutantenschrijfwedstrijd.

Nadat je de wedstrijd had gewonnen, tekende je een contract bij een uitgeverij. Hoe was dat proces voor jou? Is er sindsdien veel in je schrijfproces veranderd?

Als reactie op een open call had ik een paar verhalen opgestuurd naar een literair tijdschrift. De hoofdredacteur van dit tijdschrift bleek een open lijn te hebben met een acquirerend redacteur van Singel Uitgeverijen. Daags nadien kreeg ik een berichtje met de vraag of ik al een uitgever had, en niet lang daarna zat ik op de Weteringschans te kletsen met de acquirerend redacteur in kwestie. Nadien heb ik nog met een paar andere uitgeverijen en agenten gesproken, maar de mensen van Singel Uitgeverijen waren heel overtuigend… Uiteindelijk tekende ik een contract bij De Arbeiderspers met Willemijn Tillmans als redacteur. Ik heb erg veel geluk gehad dat ik op deze manier ben opgevist. Soms lijkt het alsof iedereen wel aan een roman of een dichtbundel werkt, zeker sinds de coronapandemie.

Voordien schreef ik alleen korte verhalen. Nu moet ik een roman zien op te leveren, wat een heel andere aanpak vergt. Ik heb al een hele stapel boeken over schrijven gelezen en probeer verschillende methodes uit. Momenteel probeer ik de structuur van mijn verhaal uit te werken aan de hand van de methode van Robert McKee, die in 1998 een populair boek heeft uitgebracht over het schrijven van een filmscenario (Story: Substance, Structure, Style, and the Principles of Screenwriting, onlangs nog getipt door Jamal Ouariachi in zijn nieuwsbrief). Binnenkort is mijn methode misschien weer veranderd. Het is een permanente zoektocht.

Ik zag dat je boek in 2025 gaat verschijnen, wat spannend! Kan je een tipje van de sluier oplichten en vertellen waar je roman over gaat?

De huidige werktitel van het boek is Een kind maken. Het gaat over de driehoeksrelatie tussen een componiste die op het punt staat haar kind te verliezen maar zich daartegen verzet met alles wat ze heeft, de wetenschapper die haar daarbij helpt, en het kind wiens leven ten koste van alles moet worden gered. De hoofdthema’s zijn rouw, zelfbegoocheling en de maakbaarheid van de mens. Voorlopig althans, want het boek moet nog worden geschreven. Het enige wat ik kan doen is mijn hele hart en ziel erin stoppen en hopen dat het eindresultaat graag zal worden gelezen.

Je hebt de laatste jaren ook ervaring opgedaan met publiceren in literaire tijdschriften. Kan je kort vertellen hoe dit in zijn werk gaat? Wat voor tips kan je mensen meegeven die ook in een tijdschrift willen publiceren?

1. Hard//hoofd en De Optimist hebben een intensief redactieproces dat in meerdere rondes verloopt. Als je geen of weinig ervaring hebt met publiceren in literaire tijdschriften, kan het nuttig zijn om daar te beginnen. De redacteuren van die tijdschriften sporen je aan om diep na te denken over de vorm en inhoud van je proza, poëzie of essayistiek.
2. Om je kansen te verhogen, stuur je best enkel werk in dat al is herwerkt nadat je feedback hebt ingewonnen van schrijfmaatjes of vrienden. Mensen die waardevolle feedback geven, moet je koesteren en geregeld op koffie en dessert trakteren.
3. Hou je ogen open voor open calls. De meeste tijdschriften houden periodiek een open call waarmee ze teksten verwelkomen rond een bepaald thema.
4. Maak een lijstje van tijdschriften die open inzendingen aanvaarden, en stuur je beste werk daarnaartoe. Doseer het een beetje en wissel af, zodat je niet elke maand een nieuw verhaal naar hetzelfde tijdschrift stuurt.

Wat zou je andere debutanten willen meegeven?

Geniet van het proces! Schrijven hoort leuk te zijn. Als het dat niet meer is, kun je beter even met de hond gaan wandelen.

Wat zijn je toekomstplannen als schrijver?

Genieten van het proces! En mezelf vooral niet te veel doelen stellen.

 

Nelson Morus (1988) is achtereenvolgens vuilnisman, jazzdrummer en advocaat geweest. Momenteel werkt hij aan zijn debuutroman die in 2025 bij De Arbeiderspers verschijnt. Hij is promovendus in de rechten aan de KU Leuven en fictieredacteur bij Hard//hoofd.
Zijn verhalen verschenen onder meer in De Gids, Hollands Maandblad, DW B, Deus Ex Machina en Kluger Hans. Nelson won de Editio Debutantenprijs, de verhalenwedstrijd van het ILFU en Babylons Interuniversitaire Literaire Prijs.
Wil je ‘Incasseren‘ lezen?
Wil je Nelsons voortgang blijven volgen? Ga dan naar zijn website.