FOMO. Een nieuwe bedreiging voor uitgeverijen?

FOMO, wat staat voor Fear Of Missing Out is (naast een sociale angststoornis) de naam van de nieuwste technologische ontwikkeling op het gebied van uitgeven.  Afgelopen week maakte deze boekmachine zijn debuut op de Designweek in Milaan. Dankzij spraakherkenningssoftware en informatie die de machine ontfutselt uit Social Media, zoals Tweets en Instagram die de hashtag #OnTheFlyMilan gebruikten, print de machine kant-en-klare PDF-bestanden uit. Het resultaat zijn automatisch geschreven artikelen samengesteld uit informatie van de programmering, toespraken die live werden gehouden en Tweets en foto’s die binnen kwamen via de Social Media. De artikelen werden gratis verspreid.

De gedachte achter deze nieuwste technologische uitvinding is, volgens de makers van Space Caviar, om de snelle stroom aan reacties en en indrukken bij events zoals de Designweek in Milaan meteen te vangen in gedrukte publicaties. Zodat er niks gemist wordt.

Voorlopig hoeven uitgeverijen zich nog geen zorgen te maken. Het eindresultaat bestond vooral uit snelle Tweets en lege URL’s.

Voor meer informatie: dezeen.com