Maak van je verhaal een podcastserie | Lage Landen Schrijfweek 2019

Wederik De Backer (1988) maakt audiofictie, radiodocumentaires en podcasts. Hij studeerde in 2013 af als radiomaker aan de RITCS School of Arts in Brussel. Met zijn audioverhaal Almanak, over de bewoners van de Gentse wijk Brugse Poort, won hij verschillende belangrijke mediaprijzen. In zijn workshop op de Lage Landen Schrijfweek zal hij aan de slag gaan met audioverhalen.


Waarom lenen sommige verhalen zich volgens jou het beste voor audio, als medium?

‘Als het om radiodocumentaires gaat, is de anonimiteit van het medium van groot belang. Dat zorgt ervoor dat mensen makkelijker meewerken. Ik heb vorig jaar een stuk gemaakt over een gevangene, waarbij anonimiteit een grote rol speelde; van zowel hemzelf als van justitie mocht hij niet herkenbaar in beeld worden gebracht. Dat was geen belemmering, want de toevoeging van beeld had geen enkele meerwaarde gehad. Het verhaal, en de manier waarop hij de scènes beschreef, waren al sterk genoeg.’

Waarmee zul je aan de slag gaan op de Lage Landen Schrijfweek?

‘Ik zou heel graag één minuut audio willen maken met de deelnemers, waarbij het iedereen vrij staat om een eigen verhaal te ontwikkelen. Eén minuut klinkt misschien als heel weinig, maar aan een goede minuut kun je soms langer dan een kwartier bezig zijn. Het montageproces vraagt vaak ellendig veel tijd, omdat er in dat onderdeel van het proces nog heel veel bepaald kan worden. Het kan zijn dat je iets opneemt dat achteraf heel saai blijkt, waar je dan achteraf een oplossing voor moet zien te vinden. ‘

Ook deze workshops mag je niet missen >

Wat zijn dingen die je tijdens je eigen loopbaan geleerd hebt, waar beginnende makers iets aan zouden kunnen hebben?

‘Laat je werk aan zoveel mogelijk verschillende mensen horen. Dat zorgt ervoor dat je iets hebt om je tegenover te verhouden, en maakt dat de reactie van het uiteindelijke publiek nooit een verrassing wordt.’

‘Zorg er daarnaast voor dat je een goede pitch weet te schrijven. Het woord ‘pitch’ klinkt misschien een beetje vies, en het schrijven ervan is vaak ontzettend lastig – maar het dwingt je wel om een idee zo concreet mogelijk te formuleren. Dat is in het belang van de mensen aan wie je je werk probeert te verkopen, maar komt ook je eigen werkproces ten goede. Als je begint met een helder concept, is het gemakkelijker om dat verder te ontwikkelen. ‘

‘Tot slot: werk met mensen die je vertrouwt en die je leuk vindt. Ik werk zelf al jaren met dezelfde muzikant, waardoor we heel goed op elkaar zijn afgestemd. Dat is belangrijk, want met muziek kun je heel veel verschillende emoties overbrengen. Als je kiest voor een soundtrack van al bestaande muziek, bijvoorbeeld vanuit film, wordt het resultaat al snel te dramatisch. Vanuit die overweging maak ik altijd gebruik van muziek die speciaal voor het project wordt geschreven: het vertrekpunt van een nummer kan dan het verhaal zijn, maar bijvoorbeeld ook de toonhoogte van de omgevingsgeluiden van een bepaalde scène.’

AANMELDEN KAN NOG!
Wil jij mee naar de Lage Landen Schrijfweek? Meld je aan en stuur een verhaal van maximaal 750 woorden in. Klik hier voor meer informatie over de Lage Landen Schrijfweek en schrijf je in. Je hebt nog tot 22 juni de tijd.

Lees de schrijfweektips van deelnemers Adriana Ivanova en Ela Colak >

Fotografie: Podlab.be

Schrijven over seks met Ivo Victoria op de Lage Landen Schrijfweek | 22-29 augustus

Podium / 29 mei 2019

Eva Meijering - Workshop voordracht

Hoe breng je jouw verhaal voor het voetlicht?| Lage Landen Schrijfweek 2019

Podium / 3 juni 2019

Lage Landen Schrijfweek! Deze workshops mag je gewoon niet missen

Podium / 17 mei 2019