Vijf vragen over storytelling aan Mieke Bouma

Tutor Mieke Bouma is opgeleid in het theatervak, was docent aan de Theaterschool in Amsterdam en schreef scenario’s voor film en tv. Ze gaf les in scenarioschrijven en leidde diverse scriptschrijvers op. Sinds 2007 helpt ze mensen en organisaties bij het vinden, componeren of vertellen/schrijven van hun verhaal. Om meer inzicht te krijgen in wat storytelling precies is en wat jij daaraan kunt hebben, stelden we haar vijf vragen over het vak.

1. Wat houdt storytelling in?

Storytelling is een verzamelnaam voor het vinden, vormen en vertellen van verhalen, vaak in een toegepaste vorm, dus bijvoorbeeld bij interne en externe communicatie. Men maakt gebruik van literaire technieken om een grotere impact te hebben.

 2. Wat heb je vanuit zakelijk oogpunt aan storytelling?

Binnen zakelijke communciatie kun je veel leren van de wetmatigheden van een goed verhaal. Verhalen – mits goed verteld – kunnen een wereld van verschil maken en mensen direct in het hart raken. Terwijl feiten en cijfers of obligate boodschapen vaak het ene oor in en het andere uit gaan, vooral in tijden waarin we toch al blootgesteld zijn aan informatiebombardement.

 3. Wat kunnen romanschrijvers leren van storytelling?

Romanschrijvers zijn natuurlijk al storytellers pur sang. Maar wat ze kunnen leren van storytelling is; hoe ze naar een punt toe kunnen werken, hoe ze kunnen structureren, hoe ze verhaalopbouw zo in kunnen zetten dat de inhoud helder naar voren komt. Kortom: hoe ze narratieve technieken heel bewust kunnen hanteren.

 4. Kun je een voorbeeld geven van een bedrijf dat een goed verhaal vertelt?

Ik vind dat momenteel IKEA het goed doet: Aandacht maakt alles mooier. Vaak begint het met zo’n kernbelofte, die moet je vervolgens laden met verhalen van klanten en ontwerpers. Als je dat goed doet, wordt duidelijk waarvoor zo’n bedrijf op aarde is,  wat het bestaansrecht is van een organisatie. Google heeft mooie reclamefilmpjes waaruit blijkt hoe de zoekmachine helpt bij het verbinden van mensen. Dan gaat het niet om: ‘kijk eens hoe goed wij zijn,’ maar om: ‘dit is hoe we onze rol zien in de wereld van nu.’

5.  Hoe zet jij je dramaturgische achtergrond in bij storytelling?

Ik zet mijn kennis en ervaring met betrekking tot verhaalopbouw, karakterisering, beeldspraak en symboliek in. Ik laat mensen voorbeelden zien van goede storytelling, vaak gewoon uit de wereld van fictie. Verhalen maken is een vak, en daar moet je vaak nog het een en ander over uitleggen.

Wil jij ook je het verhaal van jouw bedrijf zo goed leren vertellen als Google of IKEA? Schrijf je hier in voor de cursus Corporate Storytelling.

Vermijd verkooppraatjes

Verdieping / 6 januari 2017

Schrijfopdracht: random search

Zelf aan de slag / 2 juni 2017

5x onmisbare, gratis smartphone apps voor schrijvers

Verdieping / 13 april 2017