Corona de Wert over schrijven voor het web & Beleidsnotities met impact

14 februari starten er twee cursussen: Schrijven voor het web en Beleidsnotities met impact. Beide onder leiding van Corona de Wert. Waarom hebben wij allemaal deze cursussen nodig? Wat zijn de do’s en don’ts? We vroegen het Corona.

Schrijven voor online doeleinden doen we allemaal. Denk aan mailtjes, appjes of berichten op social media of voor intranet of websites. Het is goed om je pen daarop aan te scherpen. De vraag om teksten te vertalen naar teksten voor het web is verleden tijd. Online is het uitgangspunt.

Ook krijgen veel mensen te maken met beleidschrijven.  Denk aan memo’s en notities om je collega’s te overtuigen van je standpunt. En? Lukt dit ook altijd?


Wat zijn de grootste missers in schrijven voor het web?

Online omgevingen verwelkomen lezers nogal eens met een dichte woordenbrij. Ronduit ontmoedigend en voor veel lezers een reden om meteen weg te klikken. Niet zozeer de tekstlengte is het probleem maar het totale gebrek aan scanbaarheid. Hoe je in zo’n tekst de kernboodschap vindt, moet je als lezer zelf maar uitzoeken.
Achter zulke teksten gaat vaak een ‘zendeling’ schuil. De auteur (of organisatie) wil een boodschap kwijt en verdiept zich niet in de informatiebehoeften van de lezer. Was dat wel het geval, dan zou de tekst een andere opbouw hebben en véél minder omhaal van woorden.

 

Waarom is het zo belangrijk hier aandacht voor te hebben?

Scanbare teksten zijn een must als je lezers wilt bedienen. Met structuurelementen in je tekst speel je in op de zappende en scannende online lezer. Wil je als auteur lezers vasthouden, dan investeer je een scanbare lay-out en zorg je voor relevante content. Dat wil zeggen: kijk met de bril van de lezer, beantwoord prominente lezersvragen en schrap ballast.

 

Heeft ieder werkend mens iets aan de cursus beleidschrijven met impact en zo ja, wat?

Vrijwel iedere professional, krijgt wel eens het verzoek om een memo, notitie of advies te schrijven op zijn of haar vakgebied.Met de inhoudelijke kennis en expertise zit het meestal wel goed. Maar een puntige notitie schrijven levert vaak vragen op, bijvoorbeeld: Hoe neem ik mijn lezers mee in het onderwerp? Hoe overtuig ik hen van mijn zienswijze of advies? Dát (en meer) komt in de cursus aan bod.
In de cursus leer ik deelnemers om het schrijfproces in te delen in vijf stappen. Elke stap brengt nieuwe vragen en overwegingen met zich mee. Omdat elke deelnemer tijdens de cursus werkt met een thema uit de eigen werkpraktijk, bouwt hij of zij stapsgewijs aan een voldragen eindproduct. Deelnemers zijn over het algemeen erg enthousiast over het rendement.

 

Wat moet je absoluut niet doen in deze vorm van zakelijke communicatie?

Kílling voor beleidsteksten is om aan de slag te gaan zonder duidelijke opdracht. Dan geef je de opdrachtgever een vrijbrief om het eindresultaat af te schieten of terzijde te leggen. Bovendien is het werken zonder opdracht funest voor de lol in het schrijven. Zonder opdrachtomschrijving kan het schrijfproces een ware martelgang zijn. Stap één in het schrijfproces is mét stip: managen van de opdracht.

Wat wil je mensen leren?

Mijn betoog als schrijftrainer is ‘Denk bij het schrijven níet: wat wil ík als auteur kwijt over dit thema’ maar ‘Denk: wat wil de lézer erover weten’. In die boodschap ben ik zeer vasthoudend. Ook in mij schuilt namelijk een zendeling.

 

Kun jij een van deze cursussen (of allebei) ook wel gebruiken? Schrijf je hier in voor de cursus Schrijven voor het Web en hier voor de cursus Beleidsnotities met impact

 

 

Vijf vragen over storytelling aan Mieke Bouma

Thema's / 11 november 2017

5x onmisbare, gratis smartphone apps voor schrijvers

Verdieping / 13 april 2017

5 redenen waarom Spotify ook handig is voor taalliefhebbers

Verdieping / 19 mei 2017